2020 tavaszán ismét pályáztunk az Oktatási Hivatal Bázisintézménye címre, melyet sikeresen elnyertünk további 3 évre.
Szeretném bemutatni a Veszprémi Vadvirág Körzeti Óvoda egyéb, nem minősített jó gyakorlatait, innovációit. (részlet a pályázati anyagból)
Zöld Óvoda – a Zöld jeles napokhoz kapcsolódó Zöld óvodai programok az óvodában
- A jó gyakorlat bevezetésének dátuma: 2011. (az első Zöld óvoda cím megszerzése)
Cél a környezettudatos nevelés megvalósítása, fenntartása az óvodán belül, Zöld Jeles Napokhoz kapcsolódó óvodai programok szervezése, illetve a családok, a kollegák környezettudatos szemléletének folyamatos formálása a különböző óvodai programok (szelektív hulladékgyűjtés, állatgondozás, kert és udvargondozás) koordinálásával.
A Zöld Jeles Napok családok bevonásával történő megvalósításához segédanyagot, projektterveket készít ehhez a munkaközösség.
Ehhez kapcsolódó jó gyakorlatunk: Természetfigyelő –, öko tábor szervezése az óvodában
Évente, a nevelési év végén szervezünk egy hetes Természetfigyelő tábort, ahol a gyermekek játékos kísérletekkel, vizsgálódással ismerkedhettek meg szűkebb és tágabb környékünk faunájával és flórájával, természeti kincseivel. Ennek a tábornak jó gyakorlata is hosszú évekre (1992-től rendszeresen szervezett program) nyúlik vissza.
Dokumentációs rendszer az óvodában
- A jó gyakorlat bevezetésének dátuma: 2008.
Cél egységes dokumentációs rendszer létrehozása, mely - azon túl, hogy tükrözi nevelőmunkánkat - áttekinthető, követhető, érthető és értékelhető. Jól látható, jól követhető módon tartalmazza a kompetencia alapú nevelés tartalmi és módszertani alkalmazásait, valamint célokat, feladatokat, az alkalmazás eredményeit tartalmazza. Segíti a tudatos, tervszerű nevelőmunka megvalósítását és általa a nevelőmunka hatékonysága, minőségének növelése megvalósul. A csoportnapló, a gyermek fejlődésének nyomon követése dokumentáció tartalmilag egyaránt egymásra épül, összhangban van.
Különleges bánásmódú gyermekek (SNI, BTMN, HH, Tehetséges) gyermekek nevelése az óvodában
- A jó gyakorlat bevezetésének dátuma: 2005-től fogadunk SNI gyermeket.
- Tehetséggondozási gyakorlat – tehetségműhely 2018-től (korábban hosszú évekig volt: Zene-ovi)
Cél: a pedagógusok munkájának, az eredményes óvodai inkluzív nevelésnek segítése. Az SNI gyermek fejlődését nyomon követő dokumentáció tükrözze a tudatos, tervszerű fejlesztőmunkát, a szakemberekkel való kapcsolat rendszerességét, hatékony együttműködést.
- jó gyakorlat megosztásának formája: Interaktív műhelymunka keretében
Szakmai kapcsolat határon túli magyar óvodával
- A jó gyakorlat bevezetésének dátuma: 2008. (az első együttműködési megállapodás megkötésének ideje) 2015. (Tartalmában megújított együttműködés kezdete)
Cél: határon túli magyar óvodával való kapcsolat felvételének, tartalmának megosztása, ötletadás a szervezéshez, a szakmai kapcsolat programjainak tervezéséhez, megvalósításához.
Valamennyi jó gyakorlatra igaz:
- A jó gyakorlatok megosztásának formája lehet: Interaktív műhelymunka keretében
- jó gyakorlat humán-erőforrás igénye, eszközigénye és időigénye: az óvodai tevékenységekhez kapcsolódó eszközökkel.
Óvodánk jó gyakorlatai
1. "Mozdulj! - Gyógyulj!" Láb- és tartásjavító játékos mozgások az óvodában
A jó gyakorlatot alkalmazók számára kiszélesíti az óvodapedagógusok mozgásos játék repertoárját, konkrét gyűjteményt kapnak a láb és tartásjavító tevékenységekhez. Képessé válnak arra, hogy a mozgásos gyakorlatokba beépítsék a kompetencia alapú nevelés eszközrendszerét. Alkalmazása elősegíti az ismeretek komplex feldolgozását. Ezáltal a gyermekek egészségesebbek lesznek, megnő a mozgás iránti szeretetük és igényük. Megvalósul a prevenció.
2. „Világra – szóló” Külső világ tevékeny megismerésének tervezése
A jó gyakorlat hozzájárul a tudatos, tervszerű nevelőmunka megvalósításához, melyben a kompetencia alapú nevelés hatékonyabbá válik.
Ráirányítja az óvodapedagógusok figyelmét a komplex, átgondolt, éves tervezésre.
A jó tervezéssel a gyermekek kompetenciáinak fejlesztését segíti oly módon, hogy a gyakorlati megvalósítás során változatos, színes tapasztalatszerzési, ismeretszerzési lehetőségeket biztosít.
Nyomon követhető az óvodapedagógus tudatos tervező munkája, módszertani felkészültsége.
A külső világ tevékeny megismeréséhez komplex módon kapcsolódnak a különböző tevékenységi formák, beépítésre kerülnek a kompetencia alapú óvodai programcsomag egyes elemei.
3. „Trombita harsog, dob pereg” Nemzeti ünnep az óvodában
Alkalmazása segíti az óvodás gyermek közösségi nevelését, hazaszeretetre nevelését, a szülőföld iránti érzelmi kötődést. Elősegíti az ismeretek, élmények komplex módon történő, tevékenységekbe ágyazott feldolgozását, az ünnephez kapcsolódó hagyományok ápolását, beépülését mindennapi életükbe. Differenciált módon fejleszti a gyermekek kompetenciáit mind az érzelmi, anyanyelvi, szociális nevelés területein. Így hozzájárul az Óvodai Nevelés Országos Alapprogramjában megfogalmazott nevelési célok megvalósulásához, a hazaszeretet, mint erkölcsi érték közvetítésével, a nemzeti identitás-, szemléletformáláshoz.
4. Szakmai dokumentációs rendszer az óvodában
A jó gyakorlat hozzájárul a tudatos, tervszerű nevelőmunka megvalósításához a csoportnapló, gyermekek fejlődésének nyomon követése és a gyógypedagógiai dokumentumok egységével.
Megvalósul a szakmai dokumentumok és a gyakorlat összhangja, egymásra épülése az országos alapprogram és a HOP alapján
Létrejön a nevelőmunkát tükröző egységes dokumentáció – áttekinthetően, követhetően, érthetően és értékelhetően.
Megvalósítható általa a nevelőmunka hatékonyságának, minőségének növelése.
A jó gyakorlatok átvételének feltételeiről érdeklődni Latternstein Jánosné intézményvezetőnél lehet.