boldogovi logo  boldogora logo

 

A Jobb Veled a Világ Alapítvány 2014-ben indította útjára a Boldogságóra programot Prof. Dr. Bagdy Emőke fővédnökségével, mely program kiemelt küldetése, hogy a pozitív pszichológia eredményeire építve adjon ötleteket és módszertani segítséget a pozitív életszemléletre való képesség fejlesztéséhez az óvodás, valamint az általános és középiskolás korosztály számára.

2020 – 2021 nevelési évre ismét kiírta az Alapítvány a pályázatot. Így óvodánk a következő nevelési évre is pályázik a Boldog óvoda címre.

Úgy érezzük, a nevelőtestület tagjaira, a nevelési szemléletünkre jellemző a pozitív életszemlélet, amit a mindennapokban is közvetítünk a Vadvirág Óvodába járó gyermekek és családok felé.

A programban való részvétel helyi tapasztalatait a lezárást követően összegeztük. Mérlegelve a lehetőségeinket, a korosztályi specialitások, életkori jellemzők ismeretében a nevelőközösség úgy döntött, hogy a következő évben nem az óvodai csoportokban szervezzük meg ezeket a tematikus programokat, ahol a három korosztály van együtt. Sokkal eredményesebbnek gondoljuk tehetségműhely foglalkozások keretében, elsősorban a nagycsoportos korú gyermekek bevonásával megvalósítani a Boldogságórákat.

További tapasztalatokat szeretnénk gyűjteni és azokat a későbbiekben megbeszélni és megosztani a programban résztvevő óvodák pedagógusaival.

A program koordinátora Kirschner Zsuzsa óvodapedagógus lesz.

Barcza Béláné óvodavezető

boldogovi logo boldogora logo

"Mindenki dönthet úgy, hogy kedvezőbb színben látja saját sorsát. Csak akarnia kell, hogy megpróbálkozzék vele."

Louis Zamperini

Az utolsó 3 hónap összefoglalása:

A "Boldog Óvoda" program keretein belül május végén, illetve június elején, három egymást követő héten három témát dolgozott fel a gyermekekkel Kirschner Zsuzsa óvodapedagógus.

Első témájuk a „Megbocsátás”, második a „Testmozgás”, a harmadik pedig a „Fenntartható boldogság” volt. Rendhagyó módon a fenti három boldogságfokozó témában megtartott foglalkozásokról egy bejegyzésben szeretnénk beszámolni.

A járványügyi helyzet miatt az óvodapedagógus a csoportjával két és fél hónapig nem találkozhatott, így mikor az intézmény újra nyitása megtörtént és ismét munkába állt, igyekezett a kimaradt foglalkozásokat mihamarabb pótolni. Sajnos az idő rövidsége miatt alaposabban nem sikerült ezeket a gyermekeknek átadnia. Törekvéseit az is nehezítette, hogy a csoportlétszám nem volt teljes és pont az iskolába készülők, a nagycsoportos korúak hiányoztak, akik életkorukból adódóan befogadóbbak ezekkel a nehéz témákkal kapcsolatban.

A programot szeptember óta alkalmazó óvodapedagógus véleménye és tapasztalata, hogy „a személyes és interaktív kontaktus mindenképpen szükséges a boldogságfokozó témák átadásában, valamint az, hogy ezzel napi szinten foglalkozzon az ezt vállaló pedagógus”. Sajnos a jelenlegi helyzetben ebből adódóan szinte egyik program sem tudott a tervezettek szerint kellő hatékonysággal megvalósulni.

boldogovi logoboldogora logo   

„Miért sietünk mindig valahova? Miért nem élvezzük ki a boldogság egyszerű pillanatait? Vágyunk rá, és amikor eljön, észre se vesszük, hagyjuk kicsúszni a kezünk közül. A boldogság nem feltétlenül valami eget rengető dolog; apró, alig érzékelhető mozzanatokból is állhat.”

Petra Nagyová-Dzerengová

 

Március hónapban a „Boldog Óvoda” programnak az „Apró örömök élvezete” volt az aktuális témája. A kialakult járványügyi helyzet miatt sajnos a szokásos módon már nem kerülhetett megvalósításra. Kirschner Zsuzsa óvodapedagógus úgy oldotta meg ezt a rendkívüli helyzetet, hogy fotókat kért a szülőktől ebben a témában, akik nagyon segítőkészen álltak hozzá a „feladathoz”.

Ezúton is köszönjük a Csiribiri csoportos gyermekeknek és szüleiknek a kedves képeket!

boldogovi logo  boldogora logo

Hatodik boldogságóra témánk: MEGKÜZDÉSI STRATÉGIÁK.

Február hónapban a Boldog Óvoda program keretein belül a megküzdési stratégiákkal foglalkoztunk, Kirschner Zsuzsa óvodapedagógus megvalósításában.

Sokat beszélgettünk ebben a témában a gyermekekkel. Felidéztük, mik voltak eddigi életünk legnehezebb feladatai, azokkal hogyan tudtunk megbirkózni. Könnyen, vagy nehezen? Elérték-e a céljaikat, vagy feladták útközben? Kitartóak voltak-e, vagy sem? Esetleg lustaságunknak köszönhető, hogy mégsem érték el a céljaikat, kitűzött vágyaikat? Ha nehezen ment valami, kértek-e segítséget? Próbálták-e másképpen? A témával kapcsolatban inkább a nagycsoportos korú gyermekeknek voltak tapasztalataik, de a köré csoportosított játékokban a kisebbek is szívesen vettek részt.

boldogovi logoboldogora logo

Ötödik boldogságóra témánk a CÉLOK KITŰZÉSE ÉS ELÉRÉSE volt, mely fogalom megismerésével, a célkitűzések megfogalmazásával az óvodások Kirschner Zsuzsa és Balogh Alíz óvodapedagógusok irányítása mellett foglalkoztak a Csiribiri csoportban.

„Amit a cél elérésével kapunk, közel sem olyan fontos, mint amivé válunk, amíg azt elérjük.” (Zig Ziglar)

A téma feldolgozását most is segítették a gyermekekkel történt beszélgetések, a közös játékok és tevékenységek, a dalok és a mesehallgatások.

Bezzeg Andrea Boldogvár meséje különösen nagy segítség volt ebben, hiszen a főhősnek (mint a mesék legtöbbjében) sok akadályon kell magát keresztülvergődnie, mire elérte a hőn áhított célt. A váras, kastélyos, királylányos témák rögtön elnyerik a gyermekek szívét. Ehhez figyelemfelkeltésnek, motivációnak játékos feladatlapokat kaptak, a labirintusokon át, a várkastélyhoz kellett eljutnia a vitéznek. A szőnyegen várépítést zajlott, amibe a plüss játékok be is költöztek. Majd az arra vállalkozók kirakhatták „Boldogvárat” puzzle darabokból, el is játszhatták a történetet a mágnestáblára tehető kis figurákkal.

Vajon mi lehet egy 3-7 éves gyermek célja, így az új esztendő elején?

Az óvó nénik beszélgetéseket kezdeményeztek, és megállapítható volt, hogy már nem csak a különféle játékok megszerzése az, hanem más célok is kifejezésre kerültek: pl. „Szeretnék bátrabb lenni!” De hogyan lehet ezt a célt elérni? Ez további közös beszélgetések témája volt, és lehet az óvodai csoportban, de otthon is.

A program összegzése, feldolgozása képi formában megjelenik óvodánk „Boldogságfalán” is.

A cél egy olyan döntés, amellyel egy meghatározott eredményt egy szintén meghatározott időtartam alatt érünk el. A célok tehát egyben jelzőtáblák, irányítanak bennünket, megmutatják, hová vezet az utunk. De az, hogy végig tudunk-e menni ezen az úton, sok mindentől függ.

boldogovi logoboldogora logo

Negyedik boldogságóra témánk a BOLDOGÍTÓ JÓ CSELEKEDETEK volt.

A karácsonyi várakozás, a szeretet ünnepére való készülődés jegyében került sor a téma feldolgozására a Csiribiri csoportban Balogh Aliz megvalósításában.

Kapcsolódott hozzá a mézeskalács sütés is, valamint szituációs játékok. 

- Anya fáradtan jön haza. Mit tennél? 

Sokakban szebbnél szebb gondolatok fogalmazódtak meg, hogyan tudnának segíteni. Pl: Kiveszem a táskáját a kezéből, leveszem a kabátját, megkínálom innivalóval stb. Jól sikerült az a játék is, ahol óvodás barátukat vigasztalnák meg. 

Bagdi Bella „Jó emberré csak a szívemmel válhatok” című dalát szívesen hallgatták a gyerekek, több alkalommal, elalvás előtt is.

A mesélésre (Bezzeg Andrea: Szívem kertje) kötött szervezésben került sor, az egyik délelőtt, „kupaktanács” alkalmával. Ezután a szabad beszélgetés alatt, aki szerette volna, megoszthatta velünk a gondolatait. Sok ismeret került felszínre a beszélgetések során. Szituációs játék zárta ezt a tevékenységet, amely szintén értékes gondolatokat ébresztett a gyerekekben. 

boldogovi logo boldogora logo

harmadik boldogságóra témánk a TÁRSAS KAPCSOLATOK.

A társas kapcsolatok során közelebb kerülünk ahhoz, amik vagyunk, ha nyitunk a világra. Megfelelő kommunikációval, nem látható falak omlanak le, egymásra találunk.

Az óvodások Kirschner Zsuzsa és Balogh Alíz óvodapedagógusok irányítása mellett foglalkoztak a társas kapcsolatok témájával a Csiribiri csoportban.

Sok mesével ismerkedtek meg a téma feldolgozása kapcsán. Ez az a téma, ami szinte minden történetet átsző.

Szívecskéket szaggattak ki levegőre keményedő gyurmából, amit aztán kidíszíthettek a gyermekek. Mikor elkészültek a díszekkel, egy társuknak át is adták, kiemelve azt, hogy miért is kedvelik őt, milyen jó tulajdonság az, amivel rendelkezik.

Sokféle, a tankönyv által felajánlott játékot próbáltak ki. Különösen tetszett a gyermekeknek az állatkertes játék, amelyet tovább élve egy komplett szociometriai felmérés eredményét kapták a pedagógusok. Kockákból felépítettek először egy házat, sok-sok helyiséggel, ahol mindenki elhelyezhette a jelével ellátott papírlapot. A következő lépésben már a csoportszoba falait építették meg, a "feladat" ugyanaz volt. Az eredmény felhívta a figyelmet arra, hogy van olyan gyermek, aki esetleg magányosnak érezheti magát a csoportban. Kitűnt az is, hogy a legtöbb 3 éves körül ott sündörögnek a nagyok, akik segítik őket, szeretettel terelgetik őket, vigyázzák minden lépésüket.

A program összegzése képi formában megjelenik óvodánk „Boldogságfalán” is.

„A kedves szavak rövidek és könnyen kiejthetőek, de a visszhangjuk valóban végtelen.” Teréz anya

Második boldogságóra témánk az OPTIMIZMUS volt, mely fogalom megismerésével, meghatározásával, az optimizmus érzésének megfogalmazásával az óvodások Kirschner Zsuzsa és Balogh Alíz óvodapedagógusok irányítása mellett foglalkoztak a Csiribiri csoportban.

A fogalom megértését most is segítették a gyermekekkel történt beszélgetések, a közös játékok és tevékenységek, a dalok és a mesehallgatások.

Az optimizmus témában több mesével ismerkedhettek meg a gyermekek. Ezek segítségével érzékelhették, miért van szükségünk eleinte a "boldogság és szépséglátó" szemüvegünkre, amelyet minden kisgyermek el is készített magának. Kis gyakorlással később már anélkül is ráérez, meglátja a szemünk és a szívünk a szépségeket. 

Mi lehetne fontosabb manapság, mint arra nevelni a jövő generációját, hogy higgyen magában, lássa minden felmerülő problémában a fejlődés lehetőségét és mindenekelőtt legyen nyitott az élet dolgaira, lássa annak szépségét?!

Az optimizmussal kapcsolatos tevékenységeket fotókkal is illusztráljuk.

„Nagyon örültem: A gyerekek odahívtak megmutatni, milyen gyönyörű, ahogy átsüt a kockákon a nap. Pont ezeket a dolgokat szeretném, ha meglátnák!” – mondta az egyik fotó kapcsán a programról Zsuzsi óvó néni. 

A program összegzése képi formában megjelenik óvodánk „Boldogságfalán” is.

„Kutatók szerint az optimizmus azt jelenti, hogy megválasztjuk, hogyan látjuk a világot. S nem arról van szó, hogy letagadjuk vagy elkerüljük a kedvezőtlen információkat.”

boldogovi logo    boldogora logo

Első boldogságóra témánk a HÁLA volt, mely fogalom megismerésével, meghatározásával, a hála érzésének megfogalmazásával az óvodások Kirschner Zsuzsa óvodapedagógus irányítása mellett foglalkoztak a Csiribiri csoportban.

A fogalom megértését segítették a gyermekekkel történt beszélgetések, a közös játékok és tevékenységek, a dalok és a mesehallgatások.

A program összegzése képi formában megjelenik óvodánk „Boldogságfalán” is.

Kérjük, nézzék meg, olvassák el, hogyan fogalmazták meg felnőttek, gyermekek, híres emberek gondolataikat a hálával kapcsolatos érzéseikről!

„A magát boldognak valló ember így reagál rá: milyen előnyöm származik ebből a helyzetből? Miért lehetek hálás, mit köszönhetek annak, hogy éppen így történtek a dolgok?”

Bázis program zárása

EMLEKLAP 20200623