boldogovi logo  boldogora logo

Hatodik boldogságóra témánk: MEGKÜZDÉSI STRATÉGIÁK.

Február hónapban a Boldog Óvoda program keretein belül a megküzdési stratégiákkal foglalkoztunk, Kirschner Zsuzsa óvodapedagógus megvalósításában.

Sokat beszélgettünk ebben a témában a gyermekekkel. Felidéztük, mik voltak eddigi életünk legnehezebb feladatai, azokkal hogyan tudtunk megbirkózni. Könnyen, vagy nehezen? Elérték-e a céljaikat, vagy feladták útközben? Kitartóak voltak-e, vagy sem? Esetleg lustaságunknak köszönhető, hogy mégsem érték el a céljaikat, kitűzött vágyaikat? Ha nehezen ment valami, kértek-e segítséget? Próbálták-e másképpen? A témával kapcsolatban inkább a nagycsoportos korú gyermekeknek voltak tapasztalataik, de a köré csoportosított játékokban a kisebbek is szívesen vettek részt.

boldogovi logoboldogora logo

Ötödik boldogságóra témánk a CÉLOK KITŰZÉSE ÉS ELÉRÉSE volt, mely fogalom megismerésével, a célkitűzések megfogalmazásával az óvodások Kirschner Zsuzsa és Balogh Alíz óvodapedagógusok irányítása mellett foglalkoztak a Csiribiri csoportban.

„Amit a cél elérésével kapunk, közel sem olyan fontos, mint amivé válunk, amíg azt elérjük.” (Zig Ziglar)

A téma feldolgozását most is segítették a gyermekekkel történt beszélgetések, a közös játékok és tevékenységek, a dalok és a mesehallgatások.

Bezzeg Andrea Boldogvár meséje különösen nagy segítség volt ebben, hiszen a főhősnek (mint a mesék legtöbbjében) sok akadályon kell magát keresztülvergődnie, mire elérte a hőn áhított célt. A váras, kastélyos, királylányos témák rögtön elnyerik a gyermekek szívét. Ehhez figyelemfelkeltésnek, motivációnak játékos feladatlapokat kaptak, a labirintusokon át, a várkastélyhoz kellett eljutnia a vitéznek. A szőnyegen várépítést zajlott, amibe a plüss játékok be is költöztek. Majd az arra vállalkozók kirakhatták „Boldogvárat” puzzle darabokból, el is játszhatták a történetet a mágnestáblára tehető kis figurákkal.

Vajon mi lehet egy 3-7 éves gyermek célja, így az új esztendő elején?

Az óvó nénik beszélgetéseket kezdeményeztek, és megállapítható volt, hogy már nem csak a különféle játékok megszerzése az, hanem más célok is kifejezésre kerültek: pl. „Szeretnék bátrabb lenni!” De hogyan lehet ezt a célt elérni? Ez további közös beszélgetések témája volt, és lehet az óvodai csoportban, de otthon is.

A program összegzése, feldolgozása képi formában megjelenik óvodánk „Boldogságfalán” is.

A cél egy olyan döntés, amellyel egy meghatározott eredményt egy szintén meghatározott időtartam alatt érünk el. A célok tehát egyben jelzőtáblák, irányítanak bennünket, megmutatják, hová vezet az utunk. De az, hogy végig tudunk-e menni ezen az úton, sok mindentől függ.

boldogovi logoboldogora logo

Negyedik boldogságóra témánk a BOLDOGÍTÓ JÓ CSELEKEDETEK volt.

A karácsonyi várakozás, a szeretet ünnepére való készülődés jegyében került sor a téma feldolgozására a Csiribiri csoportban Balogh Aliz megvalósításában.

Kapcsolódott hozzá a mézeskalács sütés is, valamint szituációs játékok. 

- Anya fáradtan jön haza. Mit tennél? 

Sokakban szebbnél szebb gondolatok fogalmazódtak meg, hogyan tudnának segíteni. Pl: Kiveszem a táskáját a kezéből, leveszem a kabátját, megkínálom innivalóval stb. Jól sikerült az a játék is, ahol óvodás barátukat vigasztalnák meg. 

Bagdi Bella „Jó emberré csak a szívemmel válhatok” című dalát szívesen hallgatták a gyerekek, több alkalommal, elalvás előtt is.

A mesélésre (Bezzeg Andrea: Szívem kertje) kötött szervezésben került sor, az egyik délelőtt, „kupaktanács” alkalmával. Ezután a szabad beszélgetés alatt, aki szerette volna, megoszthatta velünk a gondolatait. Sok ismeret került felszínre a beszélgetések során. Szituációs játék zárta ezt a tevékenységet, amely szintén értékes gondolatokat ébresztett a gyerekekben. 

boldogovi logo boldogora logo

harmadik boldogságóra témánk a TÁRSAS KAPCSOLATOK.

A társas kapcsolatok során közelebb kerülünk ahhoz, amik vagyunk, ha nyitunk a világra. Megfelelő kommunikációval, nem látható falak omlanak le, egymásra találunk.

Az óvodások Kirschner Zsuzsa és Balogh Alíz óvodapedagógusok irányítása mellett foglalkoztak a társas kapcsolatok témájával a Csiribiri csoportban.

Sok mesével ismerkedtek meg a téma feldolgozása kapcsán. Ez az a téma, ami szinte minden történetet átsző.

Szívecskéket szaggattak ki levegőre keményedő gyurmából, amit aztán kidíszíthettek a gyermekek. Mikor elkészültek a díszekkel, egy társuknak át is adták, kiemelve azt, hogy miért is kedvelik őt, milyen jó tulajdonság az, amivel rendelkezik.

Sokféle, a tankönyv által felajánlott játékot próbáltak ki. Különösen tetszett a gyermekeknek az állatkertes játék, amelyet tovább élve egy komplett szociometriai felmérés eredményét kapták a pedagógusok. Kockákból felépítettek először egy házat, sok-sok helyiséggel, ahol mindenki elhelyezhette a jelével ellátott papírlapot. A következő lépésben már a csoportszoba falait építették meg, a "feladat" ugyanaz volt. Az eredmény felhívta a figyelmet arra, hogy van olyan gyermek, aki esetleg magányosnak érezheti magát a csoportban. Kitűnt az is, hogy a legtöbb 3 éves körül ott sündörögnek a nagyok, akik segítik őket, szeretettel terelgetik őket, vigyázzák minden lépésüket.

A program összegzése képi formában megjelenik óvodánk „Boldogságfalán” is.

„A kedves szavak rövidek és könnyen kiejthetőek, de a visszhangjuk valóban végtelen.” Teréz anya

Második boldogságóra témánk az OPTIMIZMUS volt, mely fogalom megismerésével, meghatározásával, az optimizmus érzésének megfogalmazásával az óvodások Kirschner Zsuzsa és Balogh Alíz óvodapedagógusok irányítása mellett foglalkoztak a Csiribiri csoportban.

A fogalom megértését most is segítették a gyermekekkel történt beszélgetések, a közös játékok és tevékenységek, a dalok és a mesehallgatások.

Az optimizmus témában több mesével ismerkedhettek meg a gyermekek. Ezek segítségével érzékelhették, miért van szükségünk eleinte a "boldogság és szépséglátó" szemüvegünkre, amelyet minden kisgyermek el is készített magának. Kis gyakorlással később már anélkül is ráérez, meglátja a szemünk és a szívünk a szépségeket. 

Mi lehetne fontosabb manapság, mint arra nevelni a jövő generációját, hogy higgyen magában, lássa minden felmerülő problémában a fejlődés lehetőségét és mindenekelőtt legyen nyitott az élet dolgaira, lássa annak szépségét?!

Az optimizmussal kapcsolatos tevékenységeket fotókkal is illusztráljuk.

„Nagyon örültem: A gyerekek odahívtak megmutatni, milyen gyönyörű, ahogy átsüt a kockákon a nap. Pont ezeket a dolgokat szeretném, ha meglátnák!” – mondta az egyik fotó kapcsán a programról Zsuzsi óvó néni. 

A program összegzése képi formában megjelenik óvodánk „Boldogságfalán” is.

„Kutatók szerint az optimizmus azt jelenti, hogy megválasztjuk, hogyan látjuk a világot. S nem arról van szó, hogy letagadjuk vagy elkerüljük a kedvezőtlen információkat.”

boldogovi logo    boldogora logo

Első boldogságóra témánk a HÁLA volt, mely fogalom megismerésével, meghatározásával, a hála érzésének megfogalmazásával az óvodások Kirschner Zsuzsa óvodapedagógus irányítása mellett foglalkoztak a Csiribiri csoportban.

A fogalom megértését segítették a gyermekekkel történt beszélgetések, a közös játékok és tevékenységek, a dalok és a mesehallgatások.

A program összegzése képi formában megjelenik óvodánk „Boldogságfalán” is.

Kérjük, nézzék meg, olvassák el, hogyan fogalmazták meg felnőttek, gyermekek, híres emberek gondolataikat a hálával kapcsolatos érzéseikről!

„A magát boldognak valló ember így reagál rá: milyen előnyöm származik ebből a helyzetből? Miért lehetek hálás, mit köszönhetek annak, hogy éppen így történtek a dolgok?”