A Vadvirág óvoda 2018/19 évi második bázisintézményi programját óvodavezetőknek hirdettük meg.

A program ismertetése után Intézményvezetői feladatok az önértékelésben – címmel tartott előadás keretében történt az önértékelések folyamatának áttekintése, a feladatkörök, hatáskörök tisztázása, kiemelten a vezetői feladatokra fókuszálva. Itt nyílt lehetőség a személyes vezetői gyakorlati tapasztalatok megosztására, praktikus ötletadásra, amit a kollégák szívesen fogadtak.

A résztvevők is bemutatkoztak egymásnak, elmondták, milyen szerkezetű intézményből jöttek, milyen tapasztalatokkal rendelkeznek intézményi önértékelés terén. Beszéltek arról, hogy megkezdődtek-e intézményükben a pedagógus önértékelések, volt-e szakmai ellenőrzés az intézményükben, illetve milyen tapasztalataik vannak pl. a felületkezelés terén.

A paletta széles volt, kisebb és nagyobb óvodából is volt érdeklődő, ami abból a szempontból is kedvező volt, hogy megvalósulhatott az egymástól való tanulás, hiszen mindenki elmondhatta saját, az önértékelés terén meglévő tapasztalatit, jó vezetői gyakorlatait.

A programot éppen ezért szerveztük meg interaktív módon, melyben előadás (jogszabály-hivatkozás, fogalom magyarázat, az önértékelés menetének bemutatása, vezetői feladatok, az önértékelés dokumentumai, felületkezeléshez szükséges segítségnyújtás…), illetve egyéni- és csoportos feladatok is helyet kaphattak. Kiemelten működött az együttgondolkodás, a másik szempontjainak figyelembe vétele a szaktanácsadó koordinálása mellett.

Megfogalmazták a résztvevők az önértékeléshez kapcsolódó negatív és pozitív gondolataikat.

A cél: az önértékeléssel szembeni pozitív megerősítés volt.

A műhelymunka alkalmával kötetlen, szabad beszélgetés alakult ki a résztvevők között, amire mindig nagy igény mutatkozik.

Barcza Béláné intézményvezető,
bázisintézményi koordinátor

A programot a Székesfehérvári POK által szervezett Őszi Pedagógiai Napok keretében szerveztük, ami az óvoda körbejárásával, helyi sajátosságainkkal való ismerkedéssel indult.

Megtekintették a vendégek az intézmény virágos udvarát, fűszerkertjét, és a kerti tavat, amit az elmúlt héten a Takarítási világnaphoz kapcsolódóan a családok szépítettek, tettek rendbe közösen a gyermekekkel.

Majd előadást hallgathattak a Vadvirág Óvodában alkalmazott jó gyakorlatokról, zöld jeles ünnepekről. Süveges Éva óvodapedagógus, munkaközösség vezető az előadása alkalmával bemutatta az intézményt, az intézményi zöld óvodai programokat, amelyeket a falra kitett fotókkal, az elkészült gyermekmunkák kiállítás keretében történő bemutatásával is szemléltetettünk.

A rövid szünetben a résztvevők különféle teákat kóstolhattak, melyek az óvoda fűszerkertjéből kikerülő növényekből készültek, illetve zöldfűszerekkel készített falatkákat, sütőtökös kókuszgolyókat kínáltunk, amit a gyermekekkel készítettek délelőtt az óvodapedagógusok.

A szünet után bemutatkozásra, szakmai tanácskozásra került sor. Megismerkedtünk egymással, elmondta mindenki, honnan jött, milyen zöld jeles programokat, ünnepeket szerveznek intézményükben. Az óvodapedagógusok, az előadó útmutatásai alapján csoportmunkában dolgoztak. Összeállítottak, megterveztek egy-egy elképzelt zöld jeles nap programját, tevékenységeit, amit a csoportos munka végén megvitattak.

A hangulatos, változatos, és gyakorlatias program sikeresen zajlott, a résztvevők teljes megelégedésére.

Barcza Béla Károlyné intézményvezető, bázisintézményi koordinátor

Ismét sikeres szakmai délutánt szervezett intézményünk, az Oktatási Hivatal Bázisintézménye április 25-én, melyet Barcza Béla Károlyné intézményfejlesztési szaktanácsadó, óvodánk vezetője és bázisintézményi koordinátora tartott.

A programot a Székesfehérvári POK által szervezett Tavaszi Pedagógiai Szakmai Napok keretében hirdettük meg óvodavezetőknek, leendő óvodavezetőknek a „Hatáskör, felelősségi kör feladatok az óvodában” témakörben, mely iránt nagy érdeklődés mutatkozott. A térség különböző közeli és távoli településéiről érkeztek hozzánk (Halimba, Kislőd, Márkó, Nagyvázsony, Nemesgulács, Nyirád, Pápa, Tihany, Tótvázsony, Úrkút, Veszprém) a téma iránt érdeklődő kollégák.

A résztvevők bemutatkoztak egymásnak, elmondták, milyen szerkezetű intézményből jöttek, milyen munkakörök jellemzőek óvodájukra. A paletta széles volt, kisebb és nagyobb óvodából is volt érdeklődő. Ez abból a szempontból is kedvező volt, hogy megvalósulhatott az egymástól való tanulás, hiszen mindenki elmondhatta saját tapasztalatit, vezetői jó gyakorlatait.

A programot éppen ezért interaktív módon szerveztük meg, melyben előadás (jogszabály-hivatkozás, fogalom magyarázat, a munkaköri leírásokra vonatkozó elvárások, javaslatok…), illetve egyéni- és csoportos feladatok is helyet kaphattak. Kiemelten működött az együtt-gondolkodás, a másik szempontjainak figyelembe vétele a szaktanácsadó koordinálása mellett.

A műhelymunka végén kötetlen szabad beszélgetés alakult ki a résztvevők között.

A visszajelzések a programról kedvezőek és pozitívak voltak. Megfogalmazódott, hogy nagyon jó lenne a vezetőknek rendszeresen szervezni vezetői fórumot, ahol a tapasztalataikat kicserélhetnék.

Várjuk továbbra is szakmai programjaink iránt érdeklődő óvodákat, kollégákat. Nyitottak vagyunk az óvodavezetői fórumok megszervezésére, várjuk a témajavaslatokat.

A program anyagát >> ezen a hivatkozáson << találhatják meg.

Lattenstein Jánosné óvodavezető helyettes

Az Egyéni bánásmód – „Különleges bánásmódú gyermekek óvodai nevelése” című műhelymunka megszervezésére 2018. április 17-én, a Tavaszi Pedagógiai Szakmai Napok keretében került sor. A műhelymunkát Lattenstein Jánosné mesterpedagógus, szaktanácsadó vezette. A 18 jelentkező mellett az óvoda bázisintézményi munkaközösségének tagjai 4 fővel vettek részt.

A program tartalma a következő volt:

  • Különleges bánásmódú gyerekekről – téma bevezetése (fogalma, törvényi háttér)
  • Résztvevők bemutatkozása – „Ami a témával kapcsolatban foglalkoztat!”
  • Egyéni problémák felvetése, megbeszélése, csoportalakítás esetmegbeszélés
  • Résztvevők reakciója a műhelymunkáról – „Mit viszek haza?”
  • Kiállított eszközök megtekintése, könyvvásár

Lattenstein Jánosné bevezette a témát. Bemutatta röviden a különleges bánásmódú gyermek (SNI, BTM, tehetség) fogalmát, törvényi hátterét. Felvetette a téma aktualitását.

A résztvevő óvodapedagógusok bemutatkozása során történt a különböző gyakorlatban előforduló, egyéni problémák, esetek felvázolása és egyben esetmegbeszélés, probléma feltárás, reflektálás, jó gyakorlatok megosztása.

Az óvodapedagógusok aktívak voltak. Nyíltan beszéltek problémáikról, kudarcaikról, eredményeikről, sikereikről. A következő témák kerültek felszínre: SNI gyermek, BTM, tehetséges gyermek, szülővel való együttműködés, közvetlen kollégával való együttműködés, gyermekcsoport légkörének alakítása, óvodapedagógusi attitűd, szakértői vizsgálatok menete. Az óvodapedagógusok megosztották gyakorlati tapasztalataikat. A tervezett csoportmunkákra nem került sor, mivel nagyobb igény mutatkozott az egyéni esetek megbeszélésére.

Lattenstein Jánosné koordinálta a beszélgetést. A délután végén összegezte az elhangzottakat, majd kérte a kollégákat, hogy mondják el mi az, amit „hazavisznek” a műhelymunkáról, reflektáljanak a rendezvényen elhangzottakra. Az óvodapedagógusok hasznosnak tartották ezt a délutánt. Elmondták, hogy a későbbiekben is szívesen vennének részt hasonló rendezvényen, más-más témában.

Ezt alátámasztották az elégedettségi kérdőív kiegészítésében feltett kérdésekre adott válaszok is. Az óvodapedagógusok megfogalmazták pozitív tapasztalataikat, észrevételeiket, javaslataikat, amelyek jól felhasználhatók egy további hasonló jellegű program szervezése során.

Zárásként alkalom nyílt jó gyakorlatok, fejlesztőjátékok bemutatására, ötletbörzére. Az óvodapedagógusok témához kapcsolódó szakkönyveket is vásárolhattak.

Az érdeklődésre való tekintettel tervezzük, hogy egy másik témában újból találkozunk!

Barcza Béla Károlyné bázisintézményi koordinátor

Sikeres szakmai napot tartottunk, melyet intézményünk fennállásának 45. évfordulója alkalmából szerveztünk és hirdettünk meg a megye óvodapedagógusainak. A téma iránti érdeklődést a jelentkezők és résztvevők száma is mutatja, hiszen közel harmincan jelentkeztek, valamint részt vettek a programon a Vadvirág Óvoda pedagógusai, dolgozói is.

Antal Judit mentálhigiénés szakember előadásában hallgathattuk a különleges bánásmódot igénylő, sajátos nevelés igényű gyermekek óvodai befogadásáról, az ő elfogadásukhoz szükséges óvodapedagógusi, dajkai attitűdről, arról, hogy a szülővel hogyan lehet eredményes az együttműködés, kommunikáció a gyermek optimális fejlődése érdekében. A másfél órában csak a problémák és lehetőségek érintésére, a figyelemfelhívásra volt igazán lehetőség. Valamennyi óvodában jelen vannak a különleges bánásmódot igénylő gyermekek, akiknek a befogadása felkészültséget kíván az óvodapedagógusoktól, dajkáktól, óvodai dolgozóktól. Emellett a gyermekek, a szülők támogatása, felkészítése a másság elfogadására is a mi feladatunk. Az előadás figyelemfelkeltő, megerősítő és támogató volt. A téma olyannyira aktuális, hogy nagy szükség van e témában jobban elmerülni, gyakorlati módszereket tanulni. Ebben Antal Judit képzéseivel nyújt segítséget.

Lattenstein Jánosné óvodavezető helyettesünk beszélt az önkéntesség létjogosultságáról, formáiról és lehetőségeiről, valamint bemutatta a Vadvirág Óvoda pedagógusainak, dolgozóinak önkéntes tevékenységeit.

Megismerkedhettek a résztvevők Nagy Erzsébet, a Sepsiszentgyörgyi Csipike óvoda óvodaigazgatójának sok-sok képpel illusztrált bemutatóján keresztül testváróvodánk színes életével, szakmai tevékenységével, és bepillanthattunk a romániai magyar gyermeknevelés módszereibe, az óvoda programjaiba.

A programot könyvvásárlási lehetőséggel színesítettük. Emellett mód nyílt a pedagógusok közötti beszélgetésekre, ismerkedésre is.

A visszajelzések a szakmai rendezvény sikerességéről tanúskodnak.

Barcza Béláné intézményvezető, bázisintézményi koordinátor

Ismét sikeres szakmai programot szervezett intézményünk, az Oktatási Hivatal Bázisintézménye 2017. október 17-én. A „Mozdulj! – Gyógyulj! Láb- és tartásjavító mozgásos játékok az óvodában” c. óvodai jó gyakorlatunkat a két jó gyakorlat gazda, Vigváriné Nagy Ildikó és Tóvári Andrea mutatta be az érdeklődő óvodapedagógusoknak, akik a térség különböző közelei és távoli településéiről érkeztek hozzánk (Veszprém, Nemesvámos, Öskü, Pápa, Celldömölk, Dudar, Százhalombatta…).

A programot a Székesfehérvári POK által szervezett Őszi Pedagógiai Napok keretében hirdettük meg.

Az óvodapedagógus kollégák gyakorlati bemutatóval kezdtek, a résztvevők maguk próbálhatták ki egy óvodai láb- és tartásjavító foglalkozás tudatosan felépített gyakorlatait, amelyek egy, ebben az időszakban éppen aktuális témakört komplex módon feldolgozva, a kompetencia alapú óvodai programcsomag koncepcióit alkalmazva került megvalósításra.

A program második részében a Vadvirág Óvodában alkalmazott jó gyakorlat koncepcióját mutatta be a két előadó. Kitértek többek közt a lábboltozati rendellenességek okaira, javítási lehetőségeire. Fotókkal illusztrálták a jó gyakorlat elemeit, a különféle láb- és tartásjavító mozgásos játékok lehetőségeit. Példákat mutattak pl. a differenciálás, öndifferenciálásra, a hangulati elemekre, a várakozási idő, holt idő kihasználására, a játékosságra, a mintaadás módjára, a légzéstechnikákra, a lazítási, nyújtási gyakorlatokra. Bemutatták és gyakoroltatták az alap lábtorna elemeket, amelyeket a falra kitett fotókkal is illusztráltak.

Majd az óvodapedagógus kollégák az előadók útmutatásai alapján, összeállítottak, megterveztek egy-egy tevékenységet, amit a csoportos munka végén megvitattak további ötleteket is adva egymásnak.

A program részeként a kiállított, óvodánkban használt lábtorna eszközöket is megtekinthették a résztvevők, az előadó gyógytestnevelő, óvodapedagógus kollégáink pedig ötleteket adtak azok alkalmazáshoz, valamint az előadók által összeállított papír alapú segédanyagokat, a kipróbált foglalkozás vázlatát is vihettek haza az óvodapedagógusok.

Hangulatos, mozgalmas és változatos, nagyon gyakorlatias programot sikerült megszerveznünk ismét, a résztvevők teljes megelégedésére.

Várjuk továbbra is szakmai programjaink iránt érdeklődő óvodákat, kollégákat. Nyitottak vagyunk jó gyakorlataink átadására, adaptálásának támogatására.

Barcza Béláné bázisintézményi koordinátor

bazis2017. október 11-én megszervezésre került az első bázisintézményi szakmai rendezvény a Veszprémi Vadvirág Körzeti Óvodában, az Oktatási Hivatal Bázisintézményében.

Ez alkalommal óvodavezetők számára szerveztünk sikeres szakmai konzultációt.

A szaktanácsadói igényfelmérő értelmezéséről tartott előadást Kovácsné Tobak Márta intézményvezető, mesterpedagógus szaktanácsadó. A Szaktanácsadói látogatások előkészítéséhez, a vezetői feladatokhoz is segítséget kaphattak az érdeklődő óvodavezetők. Együtt ismerkedhettünk a szaktanácsadási lehetőségekkel. A műhelymunkán részt vettek a Székesfehérvári POK szaktanácsadásért felelős munkatársai is, akikhez kérdéseket intézhettek a résztvevők. A rendezvény sikeréről az elégedettségi kérdőívek tanúskodnak.

Szeretettel várjuk soron következő rendezvényeinkre is az óvodavezető, óvodapedagógus kollégákat!

Barcza Béláné intézményvezető,
bázisintézményi koordinátor

Névnap:

Ma : Olivér

Rövid hírek

Udvarunkra fűzkunyhót és fűzkaput telepítettünk 2008 tavasszán. Ezek megerősödve, lombosodva kellemes árnyékot biztosítanak a kicsiknek. A fűzkunyhó halformájú, ezért a neve: "Szomjas potyka".